10 Tips Til at Spise Sundt

Spis sundt – og lev bedre!

Der er mange teorier angående en sund livsstil, og det er vidt forskelligt hvad der trended. Indimellem Paleo, Dukan, og Atkins kure er der nogle ‘gode gamle’ råd til en god kost som vi har det med at glemme. Det er svært at holde styr på samtlige super-foods og hvilke der inderholder hvad. Eksotiske gojibær kan være dyre og ingefær shots tager måske et par gange at få lavet helt rigtigt.

Men, så er det jo godt at der er nogle simple tips der kan implementeres en efter en, sådan at man ikke overrender sunde fastfood kæder og springe budgettet for at spise sundt. Der er nogle kendinger imellem, men nok også et råd du ikke får hver dag.

1. Spis morgenmad

En klassiker! Uanset din preference, så er det en god idé at få noget i maven, og dermed noget at trække på indenfor den første time af dagen. Havregryn, frugt, ristet rugbrød eller müesli – hvad end der får dig igang og hjælper med at kickstarte din hjerne og krop.

2. Drik Vand

Ind imellem dine måltider er der brug for at holde kroppen hydreret. Undgå hovedpine, døsighed og sukkertrang med et glas vand i ny og næ.

2. Hold igen med de mættede fedtsyrer

Olien på panden og smørret på brødet behøver ikke flyde for at gøre godt. Spar det væk indimellem, og udnyt dine kalorier til dine favoritretter. Vi har som mennesker svært ved mådehold, så prøv et stykke rugbrød uden smør og nyd din smørstegte bøf på lørdag 😉

4. Spis én portion og hold en pause

vent på at din hjerne fortæller dig om du har brug for mere. Fyld tallerkenen efter hovedet og ikke efter hånden, på den måde afmåler du hvad du mener en fin portion er, istedet for at lade din appetit råde over en kæmpe frokostbuffet. Du spiser jo højst sandsynligt igen senere samme dag,

5. Spis fin frugt hver dag


Frugt er en god snack til både at styre sukkertrang og bibeholde energi. Vi har brug for lidt sukker i vores travle hverdagen hvor kroppen arbejder i højeste gear op af bakken på cykel og slæber indkøb hjem. Men frugt er meget mere behagelig introduktion til dit system end raffineret sukker fra en chokoladebar.

6. Fyld på med lidt sundt fedt fra nødder og kerner

Til alle måltider kan du snildt tilføje lidt sundt fedt for god ordens skyld. Valnødder i kagen, mandler på salaten og sesamfrø i frikadellerne. Vi har godt af aminosyrerne, og selvom de små frø kan være dyre behøver de ikke optage meget af budgettet for at blive en daglig vane.

7. Spis flere grøntsager

Vi har brug for meget mere grønt end vi får. Så fyld lasagnen med grøntsager, snup en gulerod ved siden af din rugbrødsmag og benyt din eftermiddags sukkertrang til at bytte chokoladenkagen ud med en cremet squashkage istedet.

8. Spis salat som et måltid

Det er hårdt i vores travle forbruger samfund at nå at arbejde, se realityshows OG vælge det sunde alternativ. Men en let, (forholdsvis) billig og rigtig sund måde at få dine vitaminer, mineraler og mange grøntsager er en simpel salat. Spis salat som et måltid – simpelt! Nyd en frugtsalat til morgenmad. Miks en hurtig grøn delikatesse til frokost. Eller, forkæl dig selv med en velsmagende, velkrydret grøn salat til aften. Nogle gange er det lige det der skal til for at forkølelsen bliver i skabet, stressen ikke styrer tankerne og budgettet holder.

9. Brug linser og bønner samt grønt som protein

Du skal have levet i en hule for ikke at have hørt om global opvarmning. Så vælg det sunde alternativ of minimer dine animalske produkter lidt. Mælk, Æg og svinekød udgør en stor del af mange danskeres diæt, og det er ikke nødvendigvis godt. Hold dit kolesterol i skak med en bøf af sorte bønner, tomatsupper med røde linser eller lækre rødebede frikadeller. Det mætter, du får din protein og du kan give din krop og miljøet en lille pause for animalske fødevarer.

10. Spis Varieret

Ét stykke kage er okay, men ikke hver dag. På samme måde med det sunde – frugt og grønt er godt for dig – men husk lidt fedt hver dag og holde din hjerne sund – drop lynkure og ekstreme diæter for balanceret sund kost. Falder du i, så op på hesten igen. En dag, en uge, eller en måned kan altid følges ef et nyt forsøg på en varieret kost hvor du spiser sundt hver dag.

Leave a Reply

Your email address will not be published.