Forebyggelse med varieret kost

Forebyggelse til en sund krop

Vitaminer og mineraler er en vigtig del af hvorfor vi spiser mad hver dag. Vi har brug for kalcium, jern, vitamin A, B og især C. Proteiner og kulhydrater er mad-kategorier vi spiser for at vores krop kan forbrænde energi. Men forebyggelse af sygdom, der gør at vi fungerer optimalt, sker igennem det de helt essentielle små byggesten der hjælper vores hjerne, knogler og led. Nogle særlige madvarer, der har et højt indhold af vitaminer og mineraler, og en helt masse andre forebyggende egenskaber, kan hjælpe med at holde os sunde.

Smagsgivere du bør implementere i din kost

En god grund til at huske de små byggesten, er for at undgå sygdom når vi skifter årstid. Rigtig mange får forkølelser, halsbetændelse og influenza mindst én gang om året. Derfor følger her en lille trin for trin guide til hvad du kan implementere på en daglig basis for lettere at undgå de årlige sygeperioder. De bedste råd er forebyggelse, da mange husråd ikke virker optimalt når først vi er blevet syge.

Ingefær
Ingefær er en plante, hvorfra vi får stoffet rhizomet. Det kan virke kvalmehæmmende, men er igennem årtusinde kendt som en god forebyggelse for vores helbred. Du kan bruge ingefær frisk revet eller som en tørret rod både i te og madlavning som er frisk krydderi. Roden er i en familie med blandt andet gurkemeje og kardemomme.
Gurkemeje
Antiinflamatorisk kost er meget på tale, da sygdom ofte opstår som en inflamation et sted i vores system. Gurkemeje indeholder an aktiv gruppe indholdsstoffer ved navn ‘curcumin’ som kan hjælpe med at forebygge betændelsestilstande. Du kender gurkemeje på dens gule farve, og netop denne kan bruges til at tilføje et eksotisk pift til dine kogte ris, eller den i forvejen gule karrygryde. Bagværk kan også være særdeles lækker med et pift af gurkemeje.
Hvidløg
Det kendte stof ‘allicin’ fra hvidløg siges at virke kolesterolsænkende og blodfortyndende, hvorfor det er et godt tilskud til kosten. Stoffet udløses når fedet skæres eller knuses. Derfor at det bedst – eller faktisk det eneste rigtige – at indtage hvidløg rå. Det kan du gøre ved at lave en hvidløgs olie eller smør, som du regelsmæssigt tilføjer dine retter. En simpel metode til et velsmagende mellemmåltid er bare at gide et stykke hvidløg på et stykke ristet brød og tilføje en skive tomat eller andet lækkert.
Kanel
Vi spiser det mest til Jul, men med sine antivirale egenskaber hjælper kanel til en god kost hele året rundt. Kanel kan både hjælpe som et blodsukker-regulerende middel og samtidig give en sund fordøjelse, hvilket vil være en positiv nyhed for mange danskere. Uden at det bliver jul hele året, kan kanel tilføjes til havregrød om morgenen, eller til bagværk indimellem for en krydret smag. En godt tip er også at tilføje det til varme og/eller stærke supper for lidt ekstra dybde i smagen.

Frugt og Grønt

De mange vitaminer i vores grøntsager og frugter er stadig de store agenter i en sund kost. Især broccoli, bladgrønt og citrus frugter indeholder vitaminerne A og C som udgør en vigtig del af vores kost i vinterhalvårets kolde måneder. Så husk på grønkål, citrus frugter og rodfrugter når du kokkerere for en stærk og sund krop. Vitamin D er efterhånden tilsat mange fødevarer, men den bedste optagelse er en frisk gå- eller cykel tur hvor solen kan nå dig.

Find flere blogindlæg om sundhed hér

Leave a Reply

Your email address will not be published.