Gluten – Hvad er det egentlig?

Hvad er gluten for noget?

Det vi kender som “Gluten” er et protein. Det er noget vi indtager med brød og andre fødevarer, da det findes i de kornsorter vi spiser, som for eksempel hvede, rug, byg og havre. Et god egenskab er at gluten fungere som en slags hæve-agent. Derfor er det som ofte i alle de traditionelle brød vi spiser. Af samme grund er der i det seneste årti kommet mere og mere gluten i vores hvedeprodukter, fordi bagerne efterspøger det.

Problematik

Det kan være et problem at indtage gluten, da det for nogle mennesker skaber en dårlig fordøjelse. Du behøver ikke være fuldt ud allergiker for at have problemer med at spise gluten produkter. Vi spiser nemlig efterhånden så mange fødevarer der indeholder varierende mængder. Hvidt brød og pasta er fødevarer vi spiser meget mere af end vi hidtil har gjort.

Reaktionen

I specifikke termer skal disse gluten protein ‘spaltes’ til ‘enkeltaminosyrer’ af de enzymer vi har i vores fordøjelsessystem. Når vi oplever problemer, er det fordi at dette ikke sker. Vores tarmslimhinden bliver påvirket at disse ‘kæder’ af gluten som vi kommer til at få i kroppen. Netop dette er ikke særlig godt for tarmslimhindens funktion. Som et resultat kan disse ‘aminosyre kæder’ sive ud i blodbanen, hvor de til forveksling ligner morfinstoffer . Morfin er et stof vores krop selv producerer. Herved kan der skabes problemer i signalerne fra kroppen til hjernen – og det kan have konsekvenser for blandt andet vores adfærd.

Symptomer

Hvis du oplever de følgende symptomer på en daglig basis, kan det være et resultat af en overfølsomhed overfor proteinet gluten:

  • Oppustet mave
  • Tynd eller hård afføring
  • Eksem eller uren hud
  • Væskefyldt udslet

Løsning

En diæt uden mælk og gluten vil være en god løsning, hvis man har mistanke om at man lider af disse ‘gluten fragmenter’ i ens system. Mælken kommer på banen fordi man som regel også kan spore vanskeligheder med fordøjelse det protein vi kender som ‘kasein’ der kommer fra mælk. Det er dog en omstændig affære, da der er gluten i rigtig mange produkter, som pålæg og brød.

Det kan være du blot skal skrue lidt ned for dit gluten-indtag, men vil du prøve 2 uger uden gluten så kan du teste om dine symptomer aftager. Prøv at indtage gluten regelmæssigt igen herefter, hvorefter du vil kunne se om symptomerne vender tilbage. Der findes korntyper og generelle sunde kostplaner der hjælper med at undgå proteinstoffet. Finder du frem til at du nok ikke tåler gluten kan det vises ved en blodprøve der kigger efter stoffet Ttg som er “transglutaminase”.

Hvis du fremover vælger majs, ris, quinoa, boghvede, amaranth eller hirse som meltyper til din bagning kan du selv prøve dig frem med glutenfrie opskrifter. Disse opskrifter spørger ofte efter høje temperatur og mere æltning, da der skal mere luft i dejen for at et brød for eksempel hæver som det skal.
NB: Spelt og emmer er ikke glutenfri, men indeholder blot lidt mindre gluten end andre kornsorter.

Lær mere om glutenfri mad på siden her og bliv klogere på om du skal ændre din diæt 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published.